تبلیغات
لونه پرنده

یادداشتی بر انیمیشن وال ای Wall-E

انیمیشن وال ای  Wall-E

انیمیشن Wall-E

انیمیشن وال ای داستان تقابل مدرنیته زدگی و احساسات اصیل بشر است! و جالب اینجاست كه نمود مدرنیته در انسان و نمود احساسات در ربات است. یعنی این دو نهاد به نوعی جای یكدیگر را عوض شده است.

وال ای یك روبات است كه بعد از گذشت هفتصد سال از عمر زمین اكنون وظیفه ی جمع آوری زباله های كره زمین را دارد. در همین حین بر اثر تماشای یك فیلم موزیكال كه در آشغال ها پیدا كرده است، عاشق یك ربات می شود. اینكه چرا باید زباله جمع كند و چرا هنوز زباله ها تمام نشده اند، یكی از نكات مهم فیلم است. شاید این فیلم زیست محیطی ترین فیلمی باشد كه در دهه گذشته در سینمای امریكا ساخته شده است.

شخصیت پردازی این فیلم بسیار خوب و دقیق است. وال ای با اینكه یك ربات است اما مخاطب می تواند با او همزادپنداری كند، مخاطب می تواند او را درك كند و می تواند او را پیش بینی كند، این چیز كمی نیست! باید دید چه عناصری در شخصیت پردازی وال ای و دیگر ربات انیمیشن وجود دارد كه ما رفتار انسانیِ آنها (عاشق شدن، دلتنگی، فداكاری، همكاری، تلاش و...) باور می كنیم. دلیل اصلی این همزادپنداری در احساسات او نهفته است. همین تضاد _ عاشق شدن یك ربات و زندگی رمانتیك او _ یك جذابیت برای فیلم محسوب می شود. والی که از انرژی خورشید برای شارژ خودش استفاده می کند، رباتی مهربان، تنها و آرام است که همذات پنداری نکردن و همراه نشدن با او کار بسیار دشواری است. همراه شدن با او به معنای این است که به سفری رمانتیک برویم و داستان عشق والی را دنبال کنیم.


كنش و درگیری دراماتیك فیلم بالاست. چرا كه سرنوشت بشر به یك تحقیق میدانی و جست و جوی یك شاخه جوانه سبز رسیده است. آنجاست كه باید از این میراث عظیم محافظت كرد. این حفاظت و اهمیت ان موجب افزایش تنش فیلم میشود. همچنین وجود تضادهای شخصیتی و قطب های منفی موجب دراماتیزه شدن فیلم شده است.

صحنه های فیلم به خوبی طراحی شده است، طوری كه نمی شود صحنه ای را حذف كرد. این یعنی هر صحنه كاركرد اصلی خودش را ایفا می كند.

و از بهترین عناصر این فیلم پرداخت آن است. جزئیات رفتاری وال ای، جزئیات صحنه پردازی، طراحی كنش و واكنش ها، تقریر روایت منسجم و حفظ ریتم مناسب موجب شده است انیمیشن وال ای باورپذیر باشد و پرداخت یعنی باورپذیری!

سید مجتبی شریعتی

 انیمیشن وال ای  Wall-E


ادامه مطلب


لینک های مرتبط : سایت Wall-E،

نویسنده : سید | سه شنبه 7 بهمن 1393 - 10:28 ق.ظ | نظرات()
نام شما: نورالهی
سایت شما: http://denkenserfahrung.blogfa.com
در تاریخ : شنبه 14 شهریور 1394 05:40 ب.ظ

برادر ارجمند سلام و درود بر شما
شما هم که وبلاگ دارید خوب میگفتید زودتر مزاحم میشدیم!
راستش نوشته تان زیادی حول بدیهیات میچرخید. بله البته واضح و مبرهن است که محیط زیست چیز خوبی است و انسانها محیط زیست را نبود میکنند و این ربات خیلی خوب و باحال و دوستداشتنی بود و غیره!
اما چرا سینمای غرب مدام در حال شخصیت‌سازی (یا انسان‌نمایی) از ابزار و ادوات و جانوران است که گرچه در ادبیات خودمان هم سابقه داشته اما با این جدیت و وسعت و با درنظرگرفتن مبانی فکر غربی که قدسی‌زدایی از جهان است به نظرم کم کم این فیلمها تفاوت میان انسان و طبیعت را آنقدر کمرنگ میکنند که شاید سر به توحش و بدویتی دوباره بزند (شاید مقایسۀ این فیلم با فیلم مشابهی مثل انسان 200 ساله با بازی مرحوم خودکشی‌کرده رابین ویلیمامز نیز به درک این موضوع کمک بیشتری بکند که در آنجا نیز انسان درست مساوی شده بود با یک دستگاه پردازندۀ پیچیده. از این دست فیلمها الی ما شاء الله ساخته شده)

موفق باشید
بدرود

نام شما: Orkideh
سایت شما: http://www.orkideyesepid.blogfa.com
در تاریخ : شنبه 2 اسفند 1393 02:46 ب.ظ

درود پرنده ی بلند پرواز
دعوتید به یک ترانه.

نام شما: مهدی
سایت شما: http://rapa.blogfa.com
در تاریخ : یکشنبه 19 بهمن 1393 11:14 ب.ظ

سلام عزیز دل
منم دلم برات تنگ شده

نام شما: نجمه صالحی
سایت شما: http://najmesalehi.blogfa.com
در تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1393 03:43 ب.ظ

سلام نقد خوبی بود حقیقت زندگی الان ماست واقعا ..

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر